2.1.3Omgevingswet |
Wat willen we bereiken?
Om de provincie omgevingswetproof te krijgen werken we intensief en nauw samen met (regionale) partners in het fysieke domein.
Wat gaan we daarvoor doen?
Opstellen OmgevingsvIsie en -verordening
In 2019 ligt de focus op het opstellen van de eerste OmgevingsvIsie en –verordening voor de hele fysieke leefomgeving, die begin 2020 in concept gereed zijn voor besluitvorming. Daarbij werken we het Koersdocument uit die PS eind 2018 hebben vastgesteld.
Beoogd resultaat 2019
- Het opstellen van een concept OmgevingsvIsie en –verordening.
- Er zijn minimaal 3 participatiebijeenkomsten, waarbij we de Utrechtse samenleving nauw bij betrekken.
- Het opstellen van een interactief digitaal milieueffectrapport (planMER) dat bijdraagt aan de besluitvorming over de OmgevingsvIsie en –verordening.
Aanpassen organisatie en opdracht RUD voor VTH
In 2018 is een groot deel van de wet- en regelgeving gepubliceerd, dat een concreet beeld biedt over veranderingen rondom de vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) onder de Omgevingswet. De veranderopgave in de VTH-keten is helder en in 2019 implementeren we de veranderopgave samen met alle betrokken regionale ketenpartners met een VTH-taak.
Beoogd resultaat 2019
- De implementatie van de veranderopgave VHT is in uitvoering.
Aansluiten op Digitaal Stelsel omgevingswet (landelijk)
In het project Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) dragen we bij aan de digitalisering en aanpassing van de informatievoorziening van de andere projecten van het programma Invoering Omgevingswet. Daarnaast heeft het DSO eigen activiteiten om aan te sluiten op het landelijke stelsel.
Beoogd resultaat 2019
- Er is software beschikbaar en toepasbaar voor het opstellen en publiceren van de digitale OmgevingsvIsie en –verordening.
- Er is een structuur opgezet met definities die in de omgevingsverordening worden gebruikt
- De implementatie van de (op dat moment bekende) veranderopgave voor de digitale aspecten van VTH is in uitvoering.
- Het verzenden van de OmgevingsvIsie en –verordening voor publicatie in de landelijke voorziening is voorbereid.
Aanpassen werkwijze voor omgevingswet
Om de werkwijze van de medewerkers en het bestuur aan te passen aan de wet, wordt de focus verlegd van verkennen naar experimenteren en concretiseren in 2019.
Beoogd resultaat 2019
- Er hebben ongeveer 8 workshops plaatsgevonden over het in beeld brengen van de werkprocessen.
- Ongeveer 5 te veranderen werkprocessen zijn beschreven (incl. procesverantwoordelijkheid).
- Er zijn minimaal 4 trainingen/games georganiseerd voor kennisoverdracht en het ervarend leren gericht op het aanpassen van werkprocessen en/of houding en gedrag.
Verbeteren samenwerking met het Rijk
Over 2 jaar zal de Omgevingswet waarschijnlijk in werking treden. Daarom is de tijd rijp om met samenwerkingspartners concrete afspraken te maken waar dat mogelijk en nodig is.
Beoogd resultaat 2019
- In de Utrechtse regio zijn minimaal 3 bijeenkomsten gehouden over de Omgevingswet voor ambtenaren, bestuurders en/of volksvertegenwoordigers van Utrechtse ketenpartners en samenwerkingsafspraken maken ten behoeve van de invoering van de wet.
- Er is een reactie op de ontwerpvisie Nationale Omgevingsvisie (NOVI), er is een omgevingsagenda Utrecht en er is (via het IPO) een bestuursakkoord met koepels en het Rijk over de NOVI (zie ook paragraaf 1.1.3).
- Er zijn alerte reacties (samen met de IPO-partners) op voorstellen voor (aanpassing van) wetgeving, zoals de Omgevingsregeling en het Invoeringsbesluit waarvoor consultatie is voorzien in 2019.
- Er is deelgenomen aan 2 á 3 experimenten voor het testen van de uitvoerbaarheid van wet- en regelgeving, o.a. gericht op de toepassing van voorbeschermingsregels (=bescherming provinciale belangen in situaties dat de omgevingsverordening nog niet is geïmplementeerd in gemeentelijk omgevingsplan).
Wat gaat dat kosten?
Lasten | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.649 | 1.492 | 505 | 455 | 460 | 495 | 5.056 | |
Totaal lasten | 1.649 | 1.492 | 505 | 455 | 460 | 495 | 5.056 | |
Baten | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Totaal | |
PM | ||||||||
Totaal baten |
Risico's en te treffen beheersmaatregelen
Risico | Beheersmaatregelen |
---|---|
Onvoldoende beschikbaarheid van de juiste mensen voor uitvoering van projecten |
|
Voortgang en kwaliteit andere provincies en regiopartners en die van provincie zijn ongelijk en ketensamenwerking loopt niet soepel |
|
Informatie-infrastructuur, digitale standaarden stagneert of kwaliteit is onvoldoende |
|
Softwareleveranciers leveren niet tijdig of op juiste kwaliteit of het inkooptraject levert vertraging op. |
|
Vertraging landelijke wet- en regelgeving, of kwaliteit is onvoldoende |
|
Programma is te complex en omvangrijk |
|
Budget is niet toereikend |
|
PS-verkiezingen zorgen voor vertraging of niet nakomen van afspraken met partners |
|