Regionale maatschappelijke opgaven Realisatie van provinciaal ruimtelijk beleid gebeurt voor een belangrijk deel via de provinciale programma's (zie onder 1.2 en 1.3), maar zeer nadrukkelijk ook via een goede doorwerking in gemeentelijke plannen. Voor het realiseren van provinciale ruimtelijke belangen (de regionale maatschappelijke opgaven) is het cruciaal, dat ook onze belangrijkste partners hieraan in hun lokale beleid uitvoering geven. Dit is reden om in te blijven zetten op (het onderhouden van) een duurzame relatie met gemeenten, waarbij we voortdurend en proactief in overleg zijn. Het doel is om wederzijdse belangen nader te benoemen en onderling af te stemmen in verkenningen en initiatieffasen van planvorming bij gebiedsontwikkelingen, ruimtelijke plannen en projecten. In het overleg met gemeenten richten wij ons vooral op prioritaire beleidsonderwerpen, zoals grotere (gebieds)ontwikkelopgaven, (binnen)stedelijke ontwikkeling en transitiedoelen. Ook in 2019 werken we mee aan het opstellen van gemeentelijke omgevingsvisies/-plannen. We zijn echter selectief bij de inzet van provinciale deskundigheid en geven voorrang aan voorgenomen planontwikkelingen, waarbij ‘provinciale belangen’ nadrukkelijk in het geding zijn. Ruimtelijke Agenda Gemeenten (RAG) In de Ruimtelijke Agenda Gemeenten staan de ruimtelijke opgaven waarbij de gemeente en provincie een gezamenlijk strategisch belang hebben, waar meer gezamenlijke aandacht voor nodig is en/of nauwe samenwerking een meerwaarde oplevert. Wij pakken deze opgaven met het oog op de provinciale belangen proactief op. Deze samenwerking draagt er toe bij dat gemeenten onze opgaven en belangen in een vroeg stadium van hun beleidsvorming al voldoende meewegen. Zo kan tijdig uitvoering gegeven worden aan en voorkomen worden dat wij provinciale belangen reactief moeten borgen (bijv. via zienswijzen op bestemmingsplannen). RAG is een belangrijk middel om strategie en focus aan te brengen in de ruimtelijke samenwerking en communicatie tussen provincie en gemeenten. In 2019 is extra aandacht nodig voor de selectie van nieuwe opgaven, met als uitgangspunt dat er op korte termijn voldoende wederzijdse uitvoeringsenergie beschikbaar is. We verkennen de mogelijkheden van samenwerking met de waterschappen in deze werkwijze. Ook onderzoeken we hoe de Ruimtelijke Agenda zich door kan ontwikkelen tot Omgevingsagenda en of financiële uitvoeringsmiddelen nodig zijn. Provinciale Ruimtelijke Verordening (PRV) We streven ernaar dat gemeenten de Provinciale Ruimtelijke Verordening (PRV) in combinatie met de Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie (PRS) zelfstandig kunnen hanteren. Door tijdige afstemming bij onduidelijkheden kunnen we strijdigheden met de PRV signaleren en helpen voorkomen, zodat we planingrepen zoveel mogelijk kunnen beperken. BEOOGD RESULTAAT 2019 - In tenminste 10 gebieden is een nieuwe samenwerking tussen provincie en gemeenten tot stand gekomen.
- Er is een onderzoek verricht naar de ontwikkeling van de RAG naar een Omgevingsagenda.
- Er is een verkenning opgesteld voor samenwerking met de waterschappen.
- Tegen ten hoogste 5 % van de gemeentelijke plannen is een zienswijze ingediend.
|