Begroting 2019

5b. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer

Wat gaat dit beleidsdoel kosten?

Wat gaat dit beleidsdoel kosten?

Beleidsdoel

2019

2020

2021

2022

Lasten

171.020

157.592

154.753

152.198

Baten

116.593

30.253

29.396

29.562

Saldo beleidsdoel excl. reserves

54.427

127.339

125.357

122.636

De lasten en baten van dit beleidsdoel bestaan uit de volgende onderdelen:

Beleidsdoel

2019

2020

2021

2022

Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023

Kapitaallasten investeringen Openbaar Vervoer

7.825

22.559

23.833

23.833

Investeringsruimte Openbaar Vervoer

17.175

2.441

1.167

1.167

Beheer en Onderhouden Openbaar Vervoer

17.300

17.300

17.300

17.300

Exploitatie Concessies

79.877

79.968

80.329

78.836

Exploitatie regiotaxi

17.330

17.263

17.158

17.111

Bijdragen Openbaar Vervoer

2.500

2.500

2.500

2.500

Totaal lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023 

142.007

142.031

142.287

140.747

Overige  lasten

Stelpost prijscompensatie

1.826

1.826

1.826

1.826

Subsidies RUVV 

15.933

2.995

Kosten beleids/taak uitvoering OV 

2.315

1.801

1.701

1.701

Apparaatskosten 

7.182

7.182

7.182

6.167

Overhead

1.757

1.757

1.757

1.757

Totaal overige lasten

29.013

15.561

12.466

11.451

Totaal lasten beleidsdoel 

171.020

157.592

154.753

152.198

Baten beleidsdoel

BDU (voormalig BRU)

98.608

6.399

4.950

4.950

Bijdrage kosten Regiotaxi gemeenten

12.228

12.545

12.573

12.739

Doorbelasting aparaatskosten

428

428

428

428

Huuropbrengsten tram

5.020

10.572

11.172

11.172

Overige baten

309

309

273

273

Totaal baten

116.593

30.253

29.396

29.562

Saldo beleidsdoel ex reserves

54.427

127.339

125.357

122.636

Toelichting:
Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023
De opgenomen lasten zijn conform het vastgestelde Mobiliteitsprogramma 2019-2023. De fluctuaties in de exploitaties van Concessies en  Regiotaxi passen binnen de opgenomen gemiddelde bedragen. In de exploitatie Concessie 2019 is een bedrag van € 5 mln opgenomen voor zero-emissie OV, besloten in de Kadernota 2019.

Overige lasten
De stelpost Prijscompensatie is beschikbaar voor de dekking van de prijsstijging 2019 van de concessies. De concessies zijn in de begroting berekend op het prijspeil 2018. In het najaar 2018 vindt een prijsaanpassing plaats. De wijze van toepassing van de prijscompensatie is nader toegelicht in het hoofdstuk Financiën van de Kadernota 2019.
Subsidies Regionaal Verkeer en Vervoerplan (RUVV) zijn de geprogrammeerde subsidies van voormalig BRU, onderdeel van de transitieafspraken PU-BRU ( BRU-hek).
Voor beleids/taak uitvoering OV zijn lasten geraamd, betreffende o.a. bijdragen voor dataverwerking reizigersinformatie, advieskosten OV en verwachte inhuurkosten binnen OV.
De apparaatskosten maken deel uit het geraamde bedrag voor apparaatskosten in het Mobiliteitsprogramma groot € 15 mln. In de raming 2019-2021 is ook opgenomen tijdelijke formatie voor OV opgenomen in de Kadernota 2019. Deze tijdelijke formatie maakt geen deel uit het Mobiliteitsprogramma.
De overhead betreft een toerekening aan OV vanuit de gemaakte afspraken rond voormalig BRU.

Baten beleidsdoel
Tot en met 2019 worden de BDU middelen van voormalig BRU als baten in het programma Bereikbaarheid opgenomen vanwege de transitieafspraken PU-BRU. Omdat BDU deel uit maken van het Provinciefonds zijn deze reguliere BDU middelen vanaf 2020 opgenomen in het programma Bestuur en Middelen. De specifieke BDU middelen voor de tram zijn wel als baten opgenomen.
De bijdrage van gemeenten in de kosten Regiotaxi en verhuur tram zijn verwerkt in het Mobiliteitsprogramma. De hogere baten hangt samen met de kostenontwikkeling.
De overige baten betreft de inzet vanuit de balans van PU voor verbetering luchtkwaliteit.