Wat gaat dit beleidsdoel kosten?
Beleidsdoel | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten | 171.020 | 157.592 | 154.753 | 152.198 |
Baten | 116.593 | 30.253 | 29.396 | 29.562 |
Saldo beleidsdoel excl. reserves | 54.427 | 127.339 | 125.357 | 122.636 |
De lasten en baten van dit beleidsdoel bestaan uit de volgende onderdelen:
Beleidsdoel | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023 | ||||
Kapitaallasten investeringen Openbaar Vervoer | 7.825 | 22.559 | 23.833 | 23.833 |
Investeringsruimte Openbaar Vervoer | 17.175 | 2.441 | 1.167 | 1.167 |
Beheer en Onderhouden Openbaar Vervoer | 17.300 | 17.300 | 17.300 | 17.300 |
Exploitatie Concessies | 79.877 | 79.968 | 80.329 | 78.836 |
Exploitatie regiotaxi | 17.330 | 17.263 | 17.158 | 17.111 |
Bijdragen Openbaar Vervoer | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
Totaal lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023 | 142.007 | 142.031 | 142.287 | 140.747 |
Overige lasten | ||||
Stelpost prijscompensatie | 1.826 | 1.826 | 1.826 | 1.826 |
Subsidies RUVV | 15.933 | 2.995 | ||
Kosten beleids/taak uitvoering OV | 2.315 | 1.801 | 1.701 | 1.701 |
Apparaatskosten | 7.182 | 7.182 | 7.182 | 6.167 |
Overhead | 1.757 | 1.757 | 1.757 | 1.757 |
Totaal overige lasten | 29.013 | 15.561 | 12.466 | 11.451 |
Totaal lasten beleidsdoel | 171.020 | 157.592 | 154.753 | 152.198 |
Baten beleidsdoel | ||||
BDU (voormalig BRU) | 98.608 | 6.399 | 4.950 | 4.950 |
Bijdrage kosten Regiotaxi gemeenten | 12.228 | 12.545 | 12.573 | 12.739 |
Doorbelasting aparaatskosten | 428 | 428 | 428 | 428 |
Huuropbrengsten tram | 5.020 | 10.572 | 11.172 | 11.172 |
Overige baten | 309 | 309 | 273 | 273 |
Totaal baten | 116.593 | 30.253 | 29.396 | 29.562 |
Saldo beleidsdoel ex reserves | 54.427 | 127.339 | 125.357 | 122.636 |
Toelichting:
Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023
De opgenomen lasten zijn conform het vastgestelde Mobiliteitsprogramma 2019-2023. De fluctuaties in de exploitaties van Concessies en Regiotaxi passen binnen de opgenomen gemiddelde bedragen. In de exploitatie Concessie 2019 is een bedrag van € 5 mln opgenomen voor zero-emissie OV, besloten in de Kadernota 2019.
Overige lasten
De stelpost Prijscompensatie is beschikbaar voor de dekking van de prijsstijging 2019 van de concessies. De concessies zijn in de begroting berekend op het prijspeil 2018. In het najaar 2018 vindt een prijsaanpassing plaats. De wijze van toepassing van de prijscompensatie is nader toegelicht in het hoofdstuk Financiën van de Kadernota 2019.
Subsidies Regionaal Verkeer en Vervoerplan (RUVV) zijn de geprogrammeerde subsidies van voormalig BRU, onderdeel van de transitieafspraken PU-BRU ( BRU-hek).
Voor beleids/taak uitvoering OV zijn lasten geraamd, betreffende o.a. bijdragen voor dataverwerking reizigersinformatie, advieskosten OV en verwachte inhuurkosten binnen OV.
De apparaatskosten maken deel uit het geraamde bedrag voor apparaatskosten in het Mobiliteitsprogramma groot € 15 mln. In de raming 2019-2021 is ook opgenomen tijdelijke formatie voor OV opgenomen in de Kadernota 2019. Deze tijdelijke formatie maakt geen deel uit het Mobiliteitsprogramma.
De overhead betreft een toerekening aan OV vanuit de gemaakte afspraken rond voormalig BRU.
Baten beleidsdoel
Tot en met 2019 worden de BDU middelen van voormalig BRU als baten in het programma Bereikbaarheid opgenomen vanwege de transitieafspraken PU-BRU. Omdat BDU deel uit maken van het Provinciefonds zijn deze reguliere BDU middelen vanaf 2020 opgenomen in het programma Bestuur en Middelen. De specifieke BDU middelen voor de tram zijn wel als baten opgenomen.
De bijdrage van gemeenten in de kosten Regiotaxi en verhuur tram zijn verwerkt in het Mobiliteitsprogramma. De hogere baten hangt samen met de kostenontwikkeling.
De overige baten betreft de inzet vanuit de balans van PU voor verbetering luchtkwaliteit.