OV-systeem tussen 2019-2023 Vanuit het Mobiliteitsplan stellen we een Uitvoeringsprogramma OV op. Hierin werken we uit hoe we het OV-systeem tussen nu en 2023 ontwikkelen, inclusief een doorkijk naar 2028/2030. Hierbij maken we gebruik van de lange termijn visie van het Toekomstbeeld OV en de inzichten uit U Ned. Het uitvoeringsprogramma geeft richting en inhoud aan welke investeringen en keuzen nodig zijn om het OV-netwerk binnen de huidige concessieperiode verder te ontwikkelen. Het geeft tevens een doorkijk aan de eerste inhoudelijke richting (op hoofdlijnen) als input voor de studie naar de opzet voor de nieuwe OV-concessie(s) van 2023. Door verkeersdruk zijn de rijtijden toegenomen. Om de kwaliteit voor de reizigers en de kosteneffectiviteit te verbeteren starten we samen met gemeenten met maatregelen om de reistijd op belangrijke OV-corridors te verlagen en de betrouwbaarheid te verbeteren. In 2019 nemen we in dat kader samen met de gemeente Utrecht maatregelen op de route van lijn 28. Maar daarnaast verbeteren we ook op andere (zware) OV-verbindingen de doorstroming. Samen met de vervoerbedrijven zorgen we er voor dat de punctualiteit verder verbetert. Met de gemeenten maken we nadere afspraken over de toekomst van de regiotaxi en de samenhang met aanvullend OV. OV-concessies In 2019 worden 142 bussen van de concessie U-OV vervangen. We streven er naar om een substantieel deel van deze vloot te vervangen door elektrische bussen. De concessie U-OV breiden we uit met de (nieuwe) gemeente Vijfheerenlanden, waarvan een deel nu nog op het grondgebied van de provincie Zuid-Holland is gelegen. Daarmee neemt de omvang (aantal dienstregelingsuren - dru’s) van deze concessie met ongeveer 3% toe. Toekomstbeeld OV In 2019 werken we samen met het Rijk en andere regio’s aan de volgende fase van het Toekomstbeeld OV. We brengen hier de opgedane kennis en inzichten uit U Ned in, maar ook andere regionale onderzoeken. Met onze regionale partners zijn we verantwoordelijk voor de uitwerking van het regionale OV-deel hierbij. Planning is dat we in 2019 komen tot een gezamenlijke visie van Rijk, regio’s en vervoerders voor 2040 van het Toekomstbeeld OV. Daarnaast lopen er voor de middellange termijn diverse corridorstudies om samen met het Rijk, de spoorsector, gemeenten en andere regio’s te onderzoeken hoe het OV zich (al of niet stapsgewijs) kan verbeteren. Infrastructurele investeringen De aanleg van de Uithoflijn wordt in 2019 voltooid en in de tweede helft van 2019 start de exploitatie. Ook wordt de nieuwe Tramremise in 2019 in gebruik genomen. De grootschalige vervanging van de infrastructuur fase 2 op de SUNIJ-lijn, de verlaging van de tramhaltes en de vervanging van de trams, gaan in 2019 over van de uitwerkingsfase naar de aanbestedingsfase. Ook met de nieuwe busstalling naast de P&R Westraven ronden we de uitwerkingsfase af en gaan we over naar de aanbestedingsfase. De onderhoudsactiviteiten die zijn voorzien in 2019 zijn beschreven in het Meerjarenonderhoudsplan (MOP). BEOOGD RESULTAAT 2019 - Er zijn – samen met gemeente Utrecht -maatregelen genomen voor het beter functioneren van lijn 28.
- 142 De bussen van de concessie U-OV zijn vervangen, waarvan een deel door elektrische bussen.
- De concessie U-OV is uitgebreid met Vijfheerenlanden.
- Er is een gezamenlijke visie met andere partners over een toekomstbeeld OV.
- Er is een uitvoeringsprogramma OV vastgesteld.
- De aanleg van de Uithoflijn is voltooid.
- De nieuwe tramremise is in gebruik genomen.
|