Begroting 2019

5a. Bereikbaarheid (excl. OV)

Realiseren continu dalende trend aantal verkeersslachtoffers (doden en ernstig gewonden)

5.4.1

Realiseren continu dalende trend aantal verkeersslachtoffers (doden en ernstig gewonden)

Toelichting op meerjarendoel

Uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid
We stellen een uitvoeringsprogramma voor verkeersveiligheid vast. Hierin komt een uitwerking van de actielijnen uit het mobiliteitsprogramma: inrichten duurzaam veilig provinciaal wegennet, stimuleringsbijdrage voor verkeersveiligheidsknelpunten op gemeentelijke wegen, verkeerseducatie en voorlichting en versterken verkeershandhaving en innovaties.

Voorkomen van ongevallen
Bij het oplossen van de verkeersveiligheidsknelpunten op provinciale wegen komt de nadruk meer te liggen op het voorkomen van ongevallen op plekken die een potentieel risico vormen, dan het achteraf aanpassen van gevaarlijke situaties (proactieve aanpak). We stellen hiervoor in 2019 een prioriteitenlijst vast. Voor het oplossen van veiligheidsknelpunten is in 2019 4,2 miljoen euro beschikbaar, die we grotendeels inzetten bij de trajectstudies. Daarnaast stellen we een uitvoeringverordening op voor een stimuleringsregeling voor een verkeersveiliger gemeentelijke infrastructuur. Dit is één van de maatregelen uit de versnellingsagenda verkeersveiligheid. Het Rijk heeft een financiële impuls aangekondigd om het aantal bermongevallen te verminderen. Wij werken uit hoe we hiervan gebruik kunnen maken op onze wegen en maatregelen kunnen realiseren.

Stimuleren verkeerseducatie
We blijven producten voor verkeerseducatie en voorlichting aanbieden. Het betreft lopende contracten en nieuwe aanbestedingen. Hierbij verschuiven we het accent naar afleiding in het verkeer en producten gericht op zwakkere verkeersdeelnemers, zoals ouderen. In het uitvoeringprogramma benoemen we die producten. Onze inzet is om het huidig aantal flitspalen te handhaven, te zorgen voor uitbreiding van het aantal (alcohol)controles en het realiseren van twee trajectcontroles door het OM in 2019. Hierover voeren we overleg met het OM en politie.

Smart Mobility en verkeersveiligheid
We starten met een pilot Smart Mobility in relatie met verkeersveiligheid en projecten gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheidsdata. We geven ondersteuning aan gemeenten en faciliteren kennisuitwisseling tussen gemeenten (kennisuitwisselingsbijeenkomsten). Eind 2018 zal meer duidelijkheid komen over de consequenties van het strategisch plan verkeersveiligheid, dat het Rijk en IPO samen opstellen, op ons beleid.

Bewustwordingscampagne komst Uithoflijn/veiligheid
Het Uithoflijntracé gaat door (een gebied van) Utrecht waar men niet gewend is aan een tram en aan tramspecifieke risico’s zoals dat een tram een voorrangsvoertuig is, niet kan uitwijken en een langere remweg heeft. Ook kunnen tramrails slipgevaar opleveren. Het tracé kent een aantal gelijkvloerse kruisingen en er zijn in het Stationsgebied en in Utrecht Science Park ook busbanen voor medegebruik. Daarom ontwikkelt de projectorganisatie Uithoflijn een bewustwordingscampagne om ruim op tijd aandacht te vragen voor de veiligheidsrisico’s die kunnen ontstaan als de trams gaan rijden op de Uithoflijn.

BEOOGD RESULTAAT 2019

  • Er is een uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid vastgesteld.
  • Er is een uitvoeringsverordening voor stimuleren van een verkeersveilige infrastructuur in gemeenten.
  • Er zijn twee trajectcontroles gerealiseerd voor snelheidsovertredingen.
  • Er is een pilot Smart Mobility en verkeersveiligheid gestart.