Reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen | |
---|---|
Doel reserve | Het doel van de reserve is tweeledig. Enerzijds het egaliseren van exploitatiekosten van het vaste volume variabel onderhoud, inclusief bijbehorende plussen en minnen. Anderzijds ter financiering van de kapitaallasten die gekoppeld zijn aan de vervangingsinvesteringen. Gezien de groei in de kapitaallasten is sparen binnen deze reserve in het begin noodzakelijk gezien de gerichte bestemming. |
Instellingsbesluit | 15-12-2016, PS2016MME12 |
Kenmerken van de reserve | |||
---|---|---|---|
Soort reserve | Bestemmingsreserve | ||
Functie | |||
Voeding | De reserve wordt gevoed vanuit de algemene middelen. | ||
Minimum bedrag | 10000000 | Maximum bedrag | 25000000 |
Eindjaar | 2055 | ||
Toereikendheid | Op basis van een opgesteld meerjarenplan tot en met 2021 is gebleken dat het reserve-saldo structureel afneemt tot 0,152 miljoen. Na 2021 neemt de kans op stapeling van kapitaallasten toe en dienen mogelijk extra middelen te worden gealloceerd om de reserve toereikend te laten zijn. | ||
Vrije ruimte | Geen vrije ruimte | ||
Nut en noodzaak | Op advies van de accountant zijn de huidige voorzieningen beheer en onderhoud wegen en vaarwegen opgeheven. Dit gelet op het feit dat de voorzieningen strikt genomen zijn bedoeld om slechts de pieken in verplichte beheer en onderhoudslasten op te vangen. In de plaats van de voorzieningen is een bestemmingsreserve ingericht. | ||
Bestedingsplan | De middelen worden jaarlijks uitgegeven aan beheer en onderhoud van infrastructurele kapitaalgoederen. Het betreft hier het variabel onderhoud en de kapitaallasten van de vervangingsinvesteringen. | ||
Voorwaarde besteding | De te verwachten bestedingen worden uitgewerkt in het vierjaarlijkse meerjarenplan beheer en onderhoud dat wordt vastgesteld door Provinciale Staten. | ||
Concrete verplichting | De opgestelde beheerplannen van assetmanagement. | ||
Relevante ontwikkelingen | Op advies van de accountant zijn de huidige voorzieningen beheer en onderhoud wegen en vaarwegen opgeheven. Dit gelet op het feit dat de voorzieningen strikt genomen zijn bedoeld om slechts de pieken in verplichte beheer en onderhoudslasten op te vangen. In de plaats van de voorzieningen is een bestemmingsreserve ingericht. | ||
Mate van doelrealisatie | In stand houden van onderhoud vaarwegen en nautisch beheer. | ||
Risico's | De kans dat er meer middelen voor variabel onderhoud en kapitaallasten voor vervangingen in een jaar nodig zijn dan in de bestemmingsreserve beschikbaar is, is tot 2020 niet te verwachten. Voorwaarde is wel dat (een deel van) de huidige positieve saldi uit de voorzieningen beheer en onderhoud wegen en vaarwegen overgeheveld worden naar de bestemmingsreserve. | ||
Bijzonderheden | geen |